Pangandaran, Jakarta, Airport Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Esther Sietske - WaarBenJij.nu Pangandaran, Jakarta, Airport Vietnam - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Esther Sietske - WaarBenJij.nu

Pangandaran, Jakarta, Airport Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Esther

26 Februari 2013 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Lieve mensen,

We zijn op dit moment in een dieptepunt. We zijn in Ho Chi Min. En onze bagage ligt nog in Singapore. We hebben erge vertraging en komen niet voor middennacht aan. Wanneer en of onze bagage uberhaupt nog komt, is de grote vraag. Op deze momenten merk je onwijs het cultuurverschil. Als je je bagage kwijt bent of je vlucht vertraagt dan weet je wel waar je aan toe bent en je kan er op vertrouwen dat het voor je word geregeld. We hebben een papiertje moeten invullen en het enige wat daar op staat is dat we een gele en een grijze tas missen. Niet echt iets om op te bouwen. Maarja, het zal vast wel goed komen. We gaan zo eerst maar eens een vietnamees loempiaatje eten.

En nu verder met het goeie nieuws. Want ondanks dit hebben we het hartstikke naar ons zin. We zijn weg uit Indonesie, het eerste gedeelte van de reis zit er op. Raar om weg te gaan en om opnieuw de cultuur, het geld en het eten te leren kennen. Maar ook super leuk natuurlijk.

We hebben onze laatste 2 nachten doorgebracht in Jakarta en daarvoor nog 3 in Pangandaran. Pangandaran vonden we beide echt super. We zaten in een super gezellige homestay met veel andere backpackers, vooral nederlanders. De eerste avond werden we gelijk uitgenodigd om mee te gaan eten op de vis markt. Beter dan dat krijg je het niet. De hele tafel vol met de verste vis, groente, thee en rijst. Heerlijk! We hebben gesurft. We konden het best goed vonden we zelf. Totdat we de dag erna een poging in ons eentje deden. Toen bleek het toch wel een stuk lastiger. Ook zijn we uitgenodigd op een traditionele bruiloft. We zijn het er beide over eens dat wij onze bruiloft niet zo willen. De bruid en bruidegom waren na een half uur al niet meer aanwezig en wij 2 waren de enige die danste. Maar, wel erg leuk om te zien en leuk dat ze ons uitnodigde. (Het schijnt dat je in aanzien stijgt als je blanke mensen op je feest hebt........) De avonden in Pangandaran waren erg gezellig. Met alle mensen uit het hostel dronken we Black Panter, de lokale drank. Echt een super gezellige groep mensen.

Na Pangandaran met de bus naar de hoofdstad gegaan, Jakarta. Na een half uur hadden we pech. Onvoorstelbaar hoe dat hier gaat. Er werd mechanican gezegd, dus daar maakte we uit op dat er wel iets van ''wegenwacht'' zou komen. Nou, dat kwam er ook. En hoe. Er kwam een man op de scooter met een emmer water en een zak moersleutels en een soort fietsbanden. Hij heeft een uurtje zitten sleutelen terwijl de buschauffeur de olie aan het meten was met een bamboo stokje. Heel amateuristisch, maar wonder boven wonder scheurden we na een uur weer vol gas richting Jakarta. De verkeersregels in Indonesie bestaan niet. Het is beter om in slaap te vallen in de bus want anders vliegt de angst je aan. Soms is het gewoon echt eng. Ze rijden zo roekeloos.

De laatste 2 nachten zijn we in Jakarta geweest. De eerste avond besloten we met z'n tweetjes een kroegentochtje te houden. We kwamen in een leuke bar terecht met live music. Als je de bar binnen stapte leek het alsof je terug ging in de tijd. Alle mensen waren gekleed als in de jaren '60 en zo zag het interieur er ook uit. Erg leuk en super goeie live muziek. Super grappig dat er uit van die kleine Indo mannetjes zoveel geluid kan komen. De volgende dag wilden we de hoogte punten van Jakarta bekijken. Zoals Mona's, een uitkijkpunt over de hele stad. (letterlijk een hoogtepunt) en de musea in Batavia. Dit viel helaas een beetje in het water omdat het de laatste maandag van de maand was en alles dus dicht was. Maar we zijn wel in een heel luxe en groot winkelcentrum geweest. Een klein beetje Westerse invloed was wel fijn! haha.

Vanmorgen vroeg zijn we naar het busstation gewandeld en van daar naar het vliegveld gegaan. Het regelen van vervoer is allemaal heel gemakkelijk. Daar hoef je weinig moeite voor te doen, heel fijn!
Op Singapore hadden we een overstap. We zijn daar op de heenweg ook geweest dus het kwam ons allemaal bekend voor. Zonder enige problemen doorgevlogen naar Ho Chi Min. We gaan nu lekker wat eten en dan nog een paar uur wachten.

En stel nou dat onze backpacks niet aankomen, dit is ons rekeningnummer
ESTHER VAN DER MAREL 58 59 08 621
SIETSKE VAN DER WAL 14 63 237

Dikke kus van ons

• 26 Februari 2013 - 16:22

Ans:

Wat een avonturen super hoor, je zou er zin in krijgen. Ik duim met jullie mee hoor dat de rugzakken aan komen kuzzzzz

• 26 Februari 2013 - 17:17

Herman:

moet ik in euri of in roepia's storten? Enne 5 euro pp is toch wel genoeg? Het is daar zoo goedkoop. De tassen zullen best aankomen, misschien duurt het even, maar het komt goed. Have fun in Vietnam.
    liefs, Herman

• 26 Februari 2013 - 19:19

Ingrid:

Heerlijk dat jullie zo genieten en mooie dingen meemaken!
    Even zonder tas zitten geeft wel de gelegenheid om eens goed te shoppen! Je moet tenslotte wel iets aan kunnen trekken......

• 26 Februari 2013 - 21:01

Ria:

Hoihoi, wat leuk om jullie reisverslagen te lezen. Nu even afwachten maar dat zal best goed komen, en anders zijn jullie rekeningnummers bekend. Heel veel sterkte met de rugzakken en verder nog heel veel plezier en mooie ervaringen gewenst. Liefs van Ria

• 28 Februari 2013 - 21:46

Dionne:

Heeeee siets en es! Super leuk om al jullie verhaaltjes en avonturen te lezen! Zo te zien beleven jullie al de leukste dingen! Hoop dat de backpacks snel aankomen... kus dionne

• 01 Maart 2013 - 14:20

Yolande:

Ha Esther en Sietske,
    Ik vind het heel leuk om te lezen over jullie ervaringen met de diverse mensen en culturen.
    En voor wat betreft jullie bagage er wordt een behoorlijk beroep gedaan op jullie creativiteit en flexibiliteit. Ik ben benieuwd hoe jullie dit hebben aangepakt en hebben ervaren.
    Nog heel veel plezier.
    Dag dag ook van Sjef Joost en Roos,
    Yolande

• 07 Maart 2013 - 07:24

Arturo Toscanini:

Hoi dames,

Nou, jullie maken wat mee en leuk te horen dat die kleine Indonesische mannetje zo grappig zijn en bij jullie in de smaak vallen. Volgens mij zijn ze in Vietnam nog kleiner, haha. Tsja ze improviseren nogal veel daar geloof ik als ik dat zo leed met die pech. Die rugzakken komen vast wel aan en anders houd je je kleren toch wat langer aan... Veel plezier nog van Yvonne en Arthur.

• 13 Maart 2013 - 16:56

Ilse:

Hé lieve stoere reizigers, zo leuk om jullie een beetje te kunnen volgen! Jullie worden echt ervaren reizigers zeg! Maak er een mooie tijd van. ..